De leerling in beeld
Het St. Aloysius College heeft als slogan in het logo: De leerling in beeld. Omdat het St. Aloysius een middelgrote school is, proberen wij onze leerlingen zo goed mogelijk te kennen. Dit niet alleen op sociaal-emotioneel vlak, maar natuurlijk ook op het gebied van de onderwijsbehoefte van de leerling. Het ondersteuningsprofiel is een manier om te laten zien dat het St. Aloysius College oog voor de leerling heeft en leerlingen probeert te ondersteunen waar mogelijk. Dit doen wij altijd met het doel om leerlingen reële kansen te geven.
Als leerlingen om welke reden dan ook extra begeleiding of voorzieningen nodig hebben, kan de school in een groot aantal gevallen ondersteuning bieden. De school biedt hulp aan zowel leerlingen met leerproblematiek, als leerlingen met sociaal-emotionele en/of gedragsproblemen.
Het ondersteuningsprofiel beschrijft hoe het St. Aloysius College invulling geeft aan deze ondersteuning en welke professionals daarbij een rol spelen. De ondersteuning is (zoals beschreven vanuit het samenwerkingsverband Qinas) opgebouwd als een piramide met drie lagen:
Basisondersteuning
Deze lichte vorm van ondersteuning is op elke school voor voortgezet onderwijs aanwezig. Er zijn twee niveaus.
De ondersteuning op het eerste niveau is voor alle leerlingen beschikbaar. Denk aan een goed pedagogisch klimaat, mentoraat, remediale hulp, hulp bij dyslexie of trainingen sociale vaardigheden. Deze ondersteuning kan zowel preventief als curatief worden ingezet. Het tweede niveau bevat maatwerk: lichte ondersteuningsarrangementen voor leerlingen die het met wat persoonlijke ondersteuning goed redden. De school kan deze hulp zelf aanbieden of specialistische hulp inhuren.
Extra ondersteuning
Alle vo-scholen kunnen een arrangement plus aanvragen voor een leerling of leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Speciale ondersteuning
Dit is de uitgebreidste vorm van ondersteuning, verzorgd door scholen voor voortgezet speciaal onderwijs. Voor speciale ondersteuning is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. De plaatsingsadviescommissie van Qinas beoordeelt of een leerling hiervoor in aanmerking komt.