Alberdingk Thijm Mavo ondersteuning
De Alberdingk Thijm Mavo is de kleinste middelbare school voor voortgezet onderwijs binnen de koepel Alberdingk Thijm Scholen. De school stelt zich als doel het maximale uit elke individuele leerling te halen op het gebied van schoolresultaten en persoonlijke groei.
Kernpunten van het onderwijs op de Alberdingk Thijm Mavo zijn leren in samenhang, leren in context en het leren van vaardigheden. Het onderwijs wordt onder andere aangeboden in leergebieden en er wordt ook gewerkt in projectvorm. Naast het aanleren van kennis worden ook vaardigheden getraind. Omdat elke leerling anders is, wordt er regelmatig gebruikgemaakt van verschillende werkvormen. De leerlingen maken hun werk onder begeleiding van een docent op school. De Alberdinkg Thijm Mavo is dan ook huiswerkvrij.
Organisatie
Op de Alberdingk Thijm Mavo wordt alleen regulier onderwijs op mavoniveau (vmbo-tl) aangeboden. De school telt zo’n 130 leerlingen, verdeeld over vier leerjaren en heeft een klein team van docenten/medewerkers. Door het kleine team hebben leerlingen maar met een klein aantal docenten maken en kennen alle leerlingen en docenten/medewerkers elkaar goed. Daarnaast heeft elke leerling een mentor die de persoonlijke groei en cognitieve ontwikkeling van de leerling begeleidt. De school heeft vaste lestijden, een vast jaarrooster en kent geen tussenuren.
Basisondersteuning
1. De mentor
De mentor heeft een goed beeld van het welbevinden en de werkhouding van zijn leerlingen. Daarnaast bespreken vakdocenten hun observaties regelmatig met de mentoren en de mentoren hebben regelmatig contact met ouders om bovenstaande te bespreken.
2. Ondersteuning tijdens de lessen
Naast klassikale instructies worden er tijdens de zelfstandig werktijd ook individuele instructies of instructies aan kleinere (niveau)groepen gegeven. Door de verschillende werkvormen en het gedifferentieerd werken wordt er ook tegemoet gekomen aan de behoeftes van de individuele leerling.
3. Ondersteuning bij het leerproces
In sommige situaties krijgen leerlingen (bijvoorbeeld in het geval van dyslexie en dyscalculie) meer faciliteiten, zoals meer tijd voor toetsen, aangepast computergebruik en aangepaste normeringen.
Extra ondersteuning
1. Ambulante begeleiding
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bovenop de basisondersteuning kunnen via een arrangement begeleiding krijgen van onze Ambulant Begeleider. Zij draagt zorg voor de behoeftes van het kind, zoals hulp bij organisatie, plannen en leren leren. Deze begeleider heeft regelmatig contact met docenten, begeleiders en ouders en legt de begeleiding vast in een Ontwikkelingsperspectief (OPP).
2. Ondersteuning op sociaal-emotioneel vlak
De mentor ondersteunt de leerlingen op sociaal-emotioneel vlak. Daarnaast is een zorgcoördinator een aantal dagdelen per week beschikbaar om met leerlingen gesprekken te voeren. Deze coördinator verwijst, indien nodig, door naar externe deskundigen of naar het W.J.F. Nuyens Instituut, ons expertisecentrum voor leerlingbegeleiding.
Speciale ondersteuning
1. Expertisecentrum
Het Nuyens Instituut is het expertisecentrum van Alberdingk Thijm Scholen. Specialisten bieden advies en ondersteuning op maat in de vorm van onderzoek en begeleiding. Doel is om, in nauwe samenwerking met de scholen, 'onderwijs dat past' te realiseren voor iedere leerling. Wanneer de ondersteuningsbehoefte van een leerling de basis- en extra ondersteuning van de school overstijgt, kan de school zich samen met de ouders richten tot het Nuyens voor speciale ondersteuning. De specialisten van het instituut denken graag mee of de hulpvraag valt binnen het aanbod van het Nuyens en welke speciale ondersteuning ingezet kan worden.
2. Arrangement Plus
De coördinator leerlingzaken of specialist leerlingbegeleider kan via het Nuyens Instituut een Arrangement Plus aanvragen bij Qinas voor buitenschoolse begeleiding.
3. De Villa
In bijzondere gevallen kan de school voor een leerling ondersteuning zoeken bij de Villa, de schoolvoorziening van het Nuyens Instituut, een locatie los van de school waar leerlingen die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben, in een andere setting buiten de school hun eigen curriculum kunnen volgen. De leerlingen worden begeleid door docenten en waar nodig kan een beroep worden gedaan op aanvullende expertise (bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werker en/of psycholoog).
Wanneer de school de leerling niet kan ondersteunen in het volgen van regulier onderwijs, kan de school besluiten handelingsverlegen te zijn en een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) in te dienen bij het samenwerkingsverband Qinas. De plaatsingscommissie van Qinas zal beoordelen of de TLV afgegeven wordt.
Geldigheid en evaluatie
Het schoolondersteuningsprofiel wordt minimaal eens per vier jaar opnieuw vastgesteld (augustus 2024).