Op het Alberdingk Thijm College volgen leerlingen havo, atheneum of gymnasium. Leerlingen op het Alberdingk Thijm College bereiden zich voor op de maatschappij van morgen. Ons onderwijs is er dan ook op gericht om leerlingen de wereld om zich heen te laten begrijpen. Enthousiaste en vakbekwame docenten zetten zich daarvoor dagelijks in, in een omgeving waarin de leerling zichzelf kan zijn en samenwerkt met anderen.
Iedere leerling heeft een eigen laptop. Door het gebruik van digitaal en interactief lesmateriaal, is de lesstof actueel en betekenisvol. Dat motiveert, en geeft meer mogelijkheden en een voorsprong bij de vervolgopleiding. Daarnaast bereiden we de leerling voor op een internationale samenleving. Op het vwo bieden wij English Immersion Classes, waarin vakken worden aangeboden in het Engels. Daardoor wordt communiceren in het Engels al snel vanzelfsprekend en leuk.
Om leerlingen rust te bieden, hebben we ervoor gekozen het rooster zo op te bouwen dat de leerlingen regelmatig het tweede lesuur beginnen. In de brugklas zijn de leerlingen doorgaans om 14.45 uur uit en één middag in de week om 12.45 uur. Dit geeft hen de mogelijkheid om aansluitend aan hun lesdag hun huiswerk te maken in het Studielab. Dit wordt elke dag aangeboden van 15.00 tot 17.00 uur. Met deze indeling van de schooldagen streven we naar een tegemoetkoming in het bioritme van adolescenten en naar een balans tussen school, privé, sport en gezin.
Op de middelbare school krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheden. We begeleiden ze goed bij die ontwikkeling. Dat doen mentoren en docenten in een open sfeer, met oog voor individuele talenten. We geven talent de ruimte en moedigen leerlingen aan om verder dan hun grenzen te kijken. Dit stimuleren we onder andere via een breed palet aan leerling commissies, het jaarlijkse muziekconcert ATC live en deelname aan bovenschoolse sporttoernooien. We vinden het belangrijk dat ieder kind de kans krijgt om het maximale uit zichzelf te halen.
Om een optimale leeromgeving voor leerlingen te kunnen realiseren, streven wij naar nauw contact tussen leerlingen, mentoren en ouders. Dit zorgt voor een volledig beeld van de leerling als mens, waarbij ook het leven buiten school wordt betrokken. Op het ATC voeren wij oudergesprekken altijd samen met de leerling. Dit benadrukt dat de leerling actief betrokken wordt bij hun eigen ontwikkeling. Zo praten we niet over de leerling, maar mét de leerling.