Basisondersteuning
Onder de basisondersteuning verstaan we alle zorg en instructie die de groepsleerkracht in elke groep klassikaal biedt. Er wordt in de klassen op drie niveaus gewerkt, zodat iedereen op eigen niveau en tempokan ontwikkelen. Leerlingen die de stof al begrijpen kunnen na de eerste korte instructie meteen zelfstandig aan de slag. Daarna volgt de reguliere instructie, mocht dat voor een leerling niet voldoende zijn, dan kan de groepsleerkracht, na de klassikale instructie, een verlengde of verdiepende instructie aanbieden.
Onder de basisondersteuning valt het volgende:
- we volgen de didactische en sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling;
- van leerlingen die meer aankunnen, verwachten we ook meer en bieden we extra uitdaging aan;
- als het nodig is geven we leerlingen een eigen leerlijn;
- we werken volgens de richtlijnen van het dyslexie- en dyscalculieprotocol.
Extra ondersteuning bovenop de basisondersteuning
Soms heeft een leerling meer nodig dan alleen de basisondersteuning. Bovenop de basisondersteuning biedt de school extra ondersteuning; dat kan in de school of buiten de school zijn. Bijvoorbeeld in het geval dat:
- de basisondersteuning niet meer tot voldoende vooruitgang of verbetering leidt;
- een leerling onderpresteert of er problemen zijn met het welbevinden van een leerling;
- er sprake is van een achterstand van meer dan 2 of 3 jaar op de reguliere basisstof;
- er een disbalans binnen de groep is of het welbevinden van één of meerdere leerlingen in de groep in het geding is.
Extra (specifieke) (ondersteunings)mogelijkheden binnen de school
(Gecertificeerde) specialistische ondersteuning binnen het team:
• Intern begeleider
• Remedial teacher
• Coördinator leerlingbegeleiding
• Hoogbegaafdheidsspecialist
• NT2 specialist
• Vakleerkracht bewegingsonderwijs
• Vakleerkracht muziek
• Native speaker teacher coach
• Onderwijsassistent
• Leerkrachtondersteuner
Protocollen, programma’s, methodieken en materialen:
• Groepsgeluk
• Taakspel
• Medisch protocol
• Bouw
• Kanjertraining (specifieke groepsinterventies of individuele hulp)
• Beleidsprotocollen
Mogelijkheden van het schoolgebouw:
• Rolstoeltoegankelijk gebouwen
• Apart kleutergebouw
• Ruim beweeg- en leergericht schoolplein
Extra ondersteuning via het Nuyens Instituut
Het kan voorkomen dat ook bovenstaande ondersteuning niet voldoende is of dat de school een leerling de benodigde ondersteuning niet kan bieden. Een multidisciplinair team van deskundigen verbonden aan het W.J.F. Nuyens Instituut denkt dan mee met de school, voert onderzoek uit en komt op basis van de resultaten van het onderzoek met een advies. Uit het advies kan blijken dat een leerling in aanmerking komt voor een arrangement van het Nuyens Instituut. Enkele voorbeelden van arrangementen vindt u op bovengenoemde website. Mocht een arrangement binnen de school niet voldoende passend zijn, dan dient verder onderzoek uit te wijzen op welke school de leerling het best op zijn/haar plek is.
Extra ondersteuning buiten Alberdingk Thijm Scholen
Alle basisscholen van Alberdingk Thijm Scholen zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband UNITA. Het Nuyens is voor AT-Scholen de contactpersoon van UNITA. Via het Nuyens kan ook gebruik worden gemaakt van enkele arrangementen van UNITA, zoals: de rekengroep, de taalgroep, het Ambulatorium Lezen en het arrangement ‘HB dubbel bijzonder’. Indien sprake is van vermoedens van dyslexie kan de school, in samenwerking met ouders, bij de gemeente een aanvraag doen tot een vergoed dyslexieonderzoek. Wanneer dyslexie wordt gediagnosticeerd heeft de leerling recht op vergoede dyslexiebehandeling. Het onderzoek en de behandelingen kunnen bij een gecontracteerde aanbieder afgenomen worden. In overleg met de school vindt dit onder schooltijd, op de school, of buiten schooltijd extern plaats.
Het volledige ondersteuningsprofiel (SOP) vindt u via de link.
sop augustinusschool