Werkgeluk
De gemiddelde medewerkerstevredenheid is met een 7,8 beoordeeld. Er is geen verschil in de beleving van werkgeluk tussen medewerkers bij PO of VO scholen of tussen jongere of oudere medewerkers. Onderwijs ondersteunend personeel (OOP) waardeert werkgeluk gemiddeld met een 7,9 (zowel PO als VO). Slechts 3% van de medewerkers waardeert het eigen werkgeluk met een onvoldoende (#20) en maar liefst 22% geeft een 9 of een 10 (#146). 30% van de respondenten geeft aan dat hun werkgeluk het afgelopen jaar is verbeterd, terwijl het voor 22% van hen is verslechterd (en voor 40% gelijk gebleven). Gezien de coronapandemie en de gevolgen hiervan voor het onderwijs is dat boven verwachting.
Weten waarvoor je het doet (zingeving) en daarbij de juiste ondersteuning ervaren (persoonlijke ontwikkeling, ICT en een professionele organisatie) leidt tot kwaliteit en werkgeluk. Deze aspecten worden door de meeste respondenten als positief gewaardeerd. Ontwikkelmogelijkheden scoort als hoogste, gevolgd door ICT-voorzieningen en ICT-ondersteuning, kwaliteit van het onderwijs, professionaliteit van de organisatie en zingeving/betekenisvol onderwijs.
Werkdruk
De werkdruk wordt met name in het PO als hoog ervaren; ruim 70% van de PO-respondenten geeft aan de werkdruk als hoog te ervaren en een kwart heeft daar ook last van (in het VO heeft 17% last van een hoge werkdruk). Dit speelt met name in de functiegroep leraar PO (26%) en docent VO (20%) en minder bij andere functies.