• Nieuws
  • Voortgezet Onderwijs

“Kleinschaligheid, aandacht en sfeer zijn onze vaste waarden”

De Mediaschool in Hilversum viert op 30 mei zijn tienjarig bestaan. Tijd voor een groot feest en een toepasselijke terugblik. Wat als een afdeling van vmbo-school Groot Goylant, onderdeel van Alberdingk Thijm Scholen, in een kantoortje aan de Achterom begon, is uitgegroeid tot een degelijke Media, Vormgeving en ICT-opleiding voor de vmbo-klassen 3 en 4 op de Prins Bernhardstraat.

Ruim tien jaar geleden veranderden – als gevolg van een wetswijziging – de bestaande sectoren van het vmbo in nieuwe profielen. Met de richting Media, Vormgeving en ICT als een van de nieuwkomers. Omdat dit profiel zo goed past bij mediastad Hilversum kwamen bestuurders Saskia Makker en Bart van den Haak van Alberdingk Thijm Scholen op het idee om op een eigen locatie met deze bovenbouwopleiding te starten. In 2014 begonnen ze daarom een pilotschool. De huidige locatieleider Jim Perlingiero, die er in datzelfde jaar als Design & Technology-docent kwam werken, maakte het ontstaan van de Mediaschool vanaf het eerste uur mee. De locatie aan de Prins Bernhardstraat was al wel gekocht maar nog niet gebruiksklaar. “Wij begonnen met zeventien leerlingen in een kantoorruimte aan de Achterom 152, tegenover het pompstation.” Bart Selten was locatieleider, Ferjo Noronha docent ICT. Selten werkt nu als Team Manager bij MBO Utrecht en Noronha ging twee jaar geleden met pensioen. “Ik mis beide mannen. Het was een hele leuke ervaring om de Mediaschool op te zetten”, vertelt Perlingiero met weemoed in zijn stem.

Vaste waarden

Er is sindsdien veel veranderd. De pilot bleek een groot succes, de Mediaschool werd een feit. Het aantal leerlingen vervijfvoudigde, het aantal klassen groeide van 1 naar 4, het aantal keuzevakken van 4 naar 7 en het aantal werknemers van 3 naar 13. In 2018 verhuisde de school naar de huidige, grotere locatie. De grootste groep instromers bestaat uit theoretische leerwegleerlingen die meer in de praktijk willen leren en die hun creatieve of technische kant willen ontwikkelen. Perlingiero: “Onze leerlingen ervaren de Mediaschool als een warm bad. Kleinschaligheid, aandacht en sfeer zijn onze belangrijkste vaste waarden. Wij bieden onze leerlingen naast een goede basis, een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Naast begeleiding in het vak krijgen ze veel persoonlijke aandacht.” Vierdejaars leerling Aid vindt de sfeer op school uniek. “Ik ken elke docent en leerling, voel me veilig en op mijn gemak en heb alles wat ik wil. De docenten helpen je goed en op een rustige manier. Dus wil je de laatste jaren van je middelbare school op een fijne manier beleven? Dan adviseer ik de Mediaschool!” Aid maakte een reclamefilmpje voor de school dat tijdens het jubileum op 30 mei getoond wordt.

Menselijk contact

Leerlingen van de Mediaschool komen uit Huizen, Utrecht, Amsterdam, Almere en Weesp. Er is geen uitval en het slagingspercentage zit altijd tegen de 100%. De docenten blijken een perfecte match met de kleinschalige school waar ze een intensieve band kunnen opbouwen met de leerlingen. Perlingiero: “Als ik ouders rondleid leg ik uit dat we hun kind gaan leren kennen, dat we ze veel meer bieden dan onderwijs en vakkennis.” Het intensieve contact tussen leerlingen, ouders en docenten in een kleinschalige omgeving ervaart Perlingiero als een grote meerwaarde. “Na vijf jaar ervaring in deze functie, ken ik elke hoek van deze school en alle mensen die er rondlopen. Ik kan de docenten goed ondersteunen en bijdragen aan hun ontwikkeling.” In de komende vijf jaar wil Perlingiero meer vakken met elkaar verbinden. “Ik combineer bijvoorbeeld een Engelse les met een mediaopdracht zoals een film maken, waarbij we het script in het Engels schrijven. Mijn visie is om met het team een volledig project-gebaseerde leeromgeving te creëren.”

Leerlingen van het eerste uur

Oud-leerling Lisa Vos (22) begon een eigen bedrijf in de vormgeving, @lisalisicadesigns. Ze herinnert zich die eerste tijd in het kantoorgebouw nog goed. “We zaten in een pand dat eigenlijk niet als school bedoeld was maar toch paste. Dat was juist heel gezellig! We waren met vier meiden en dertig jongens. Soms bleven we na school hangen met hapjes en drankjes en deelden we ons enthousiasme over wat we leerden. Het was een soort kleine gemeenschap midden in de stad.” Oud-leerling Lars Verhoeven (20) is met zijn filmbedrijf Vidsetfilms inmiddels ook eigen ondernemer. Lars: “De school was echt top! Drie klasgenoten met wie ik toen veel omging spreek ik nog steeds. Het contact is er veel persoonlijker dan op een heel grote school waar je om je heen kijkt en niemand kent. Bovendien ben ik nu gemakkelijk de media ingerold.”

leerlingen-mediaschool.jpeg

Oud-leerling Lisa, locatieleider Jim Perlingiero, oud-leerling Lars en huidige leerling Aid
roemen allen de persoonlijke aandacht en fijne sfeer op de kleinschalige Mediaschool.


Kom naar het jubileum op 30 mei!

Voor wie?        Leerlingen en ouders van nu en de afgelopen 10 jaar
Wanneer?        Donderdag 30 mei van 16.30 – 19.30 uur
Waar?               Mediaschool, Prins Bernhardstraat 160 in Hilversum
Aanmelden      Klik op onderstaande link of stuur een e-mail naar: mediaschool@atscholen.nl

Aanmelden

Voor de eerste 50 leerlingen die zich aanmelden ligt een gratis goodiebag klaar.

 mediaschool 10 jaar

Makers met passie voor media

De Mediaschool is een beroepsgerichte opleiding voor leerlingen in jaar 3 en 4 van het vmbo (kader- en bas​isberoepsleerwegen) die zich specialiseren in het profiel Media, Vormgeving en ICT. Echte makers met passie voor media voelen zich hier thuis. Naast de basisvakken, zijn er veel praktijkvakken en -opdrachten. De 7 keuzevakken zijn: typografie, film, game design, ondernemen, fotografie, 3d-vormgeving en digitale beveiliging. De school heeft 75 leerlingen en de klassen zijn klein. Het hechte team van docenten staat garant voor een persoonlijke begeleiding van alle leerlingen. De school is onderdeel van Groot Goylant en valt onder de Alberdingk Thijm Scholen. 

Mediaschool